Учители искат хореографията да се върне в училище

В този брой на предаването:

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Само на две места в София децата могат да придобият знания и умения по специалността танцьор. Това са 144-то училище "Народни будители" и Националното училище за танцово изкуство, което обаче е към Министерството на културата. Замяната на профила "хореография" с професията танц не е в полза на децата.

Величка Николова, директор на 144-то училище "Народни будители": Настояваме да си има профил хореография. Те са характерни за средните училища, в които ние предлагаме добра обща образователна подготовка на децата и разширена подготовка по изкуствата, както е хореографията.

Новата професия позволява децата да се развият като танцьори. Но това е за сметка на добрата подготовка по останалите общообразователни предмети, тъй като в програмата на специалността не е предвидено време за свободноизбираеми и факултативни дисциплини - обяснява Николова. Завършилите паралелката в 144-то завършват като любители, а не като професионални танцьори. С такава диплома излизат само от Националното училище за танцово изкуство.

Величка Николова, директор на 144-то училище "Народни будители": Защо две министерства обучават българското дете? Защо МОН не образова българските деца, а Министерството на културата не се занимава с културата и защо тези 12-15 училища не преминат към МОН.

Така програмите ще бъдат уеднаквени и ще имат еднакви стандарти и развитие - смята Николова. Според нея профилирането в 11 и 12 клас както е по новия закон е твърде късно.

Величка Николова, директор на 144-то училище "Народни будители": Кой започва в 11-ти клас да учи хореография? Ти до 10-ти клас си учил природо-математическа дисциплина и нв 11 клас решаваш, че ще си хореограф. Къде го има това? Никъде го няма. Ние си говорим глупости.

Тази подготовка трябва да започне от 1-ви клас - смята Николова, която не разбира защо децата по тази специалност се приемат без изпит. Вярва, че нещата ще се променят, защото е убедена, че българските народни танци и изкуствата възпитават у децата родолюбие и почит към културната ни идентичност.

Красимир Дуков: Танцът е удоволствие, любов към фолклора. Ние трябва да запазим българското в нашата страна.
Симона Грозданова, ученичка в 144-то училище: Виждам се като танцьор, разбира се. Аз обичам с това да се занимавам. Това ми създава удоволствие.
Величка Николова, директор на 144-то училище "Народни будители": Изкуството е това, което ще спаси България. Моля, държавници, помислете затова България да бъде спасена чрез българската идентичност в песента, танца, хорото и костюма.

От пресцентъра на Министерството на образованието казаха, че профил "хореография" може да бъде запазен в 144-то училище, ако директорът съумее да преразпредели бюджета си, за да плаща на учителите. Заявиха, че се вслушват в предложенията на всички директори и на по-късен етап могат да се направят промени в закона, но на този етап това не е възможно. А според утвърдените учебни програми за предмета "физическо възпитание и спорт" от 1-ви, 2-ри, 5-и, 6-и и 8-и клас се предвижда учениците да научават по два народни танца и така ще е почти всяка учебна година, като до края на средното си образование всеки трябва да е усвоил стъпките на 22 хора. И в момента народните танци присъстват в програмите по физическо, но те се преподават само по желание. Занапред те ще станат задължителни в учебната програма.



Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад