РЕКЛАМА


Сценарист и режисьор: Михаел Ханеке

В ролите: Даниел Отьой, Жулиет Бинош, Ани Жирардо, Бернар льо Кок, Даниел Дювал, Филип Бесон, Кристиян Бенедети, Лестър Македонски и др.

Семейство е в паника от наблюдение на живота им в поредица видеокасети, оставяни пред входната врата.

Вина и параноя - двата мощни крайъгълни камъка в човешката психология. Сценарист-режисьорът Михаел Ханеке изследва и двете, а начинът изглежда подвеждащ. Един от онези филми, които противопоставят любителите на повествователния разказ срещу търсачите на езотеричното, в полза на последните. Авторът играе с публиката. Историята е провокация с красива измама. На първо ниво засяга колониалната вина на Европа и расовите отношения. На второ ниво е имунитетът с просперитета на буржоазната класа, скрита зад завесите с хапчета за сън и проблеми в отношенията между поколенията, а под всичко това плува страхът на индивида за неприкосновеността му от това да бъде "наблюдаван" или шпиониран - със или без вина. Ако има такава, тя естествено води до тайна. Всичко е скрито под заглавието, на което служи. Така се движи и камерата, постоянно сменяща гледната точка от субективна в обективна, в зависимост от това, което показва екранът - живот на запис или на живо....Освен това съществува и паралел между телевизионните новини днес и спомени от "вчера". Пъзелът е множествен...

Режисьорът на "Пианистката " търси интелигентност на екрана, за която Дашиел Хамет казва: "Опасно е за писателите да разберат, че имат стил. Още по-опасно е за кинотворците". Ханеке вкарва зрителите в капан. Започва с трилър и постепенно се скрива в сложна психологическа драма със загадка, която е тест за любопитството, безпокойствието и търпението на публиката. Семейна двойка е тероризирана от анонимен наблюдател с въпросите: Кой? и Защо? Наполовина параноичен трилър, наполовина политическа алегория, силата на филма е в страха, който може да смути всеки. Много са тези "с нещо в миналото си", което искат да скрият, без да споделят въпреки съвестта, която ги измъчва със съзнанието, че има свидетел, който не може да бъде скрит. Проблемът не е в тайната, а в параноята и недоверието, които тя може да предизвика. Психологията надминава филма в цялата му изобретателност.

Ан и Жорж Лоран са книжно семейство в книжна къща - тя е издател, той води телевизионно токшоу с дискусия за книги, синът им Пиеро е тинейджър, състезател в плувен отбор. Техните светски партита блестят, но в напрежение. Има по малко скрито във всеки, което не споделят един с друг. Ан е на ръба на авантюра с приятел на семейството, Пиеро е типично неконтактен за възрастта си, Жорж е разпилян и скрит в известността.

Те са среднобуржоазно парижко семейство, монотонни в хода на ежедневието до пристигането на анонимна пратка: видеокасета с 2-часово наблюдение на входната им врата през камера, от улицата точно срещу техния дом. Няма нищо особено в записа, на фона на преминаващите коли и дългото бездействие, до излизането на Ан и Жорж за работа. Но ефектът е зловещ: "някой ги наблюдава". Пристига втора подобна касета, придружена с детски рисунки в черно-бяло и червена кръв. Полицията отказва да реагира - няма извършено престъпление, обезпокоената фамилия трябва сама да се справи с проблема. Трета касета показва живота в семейната ферма на Жорж, когато е бил дете. Всички касети са в един стил - заснетото е от дистанция, без монтаж, коментар и движения, но с едно категорично послание: "някои иска да знае, че са наблюдавани".

Следващата пристигнала касета води до вероятната идентичност на записващия. Жорж успява да улови табелка с адрес и изминава улиците в записа, за да се озове пред вратата на алжирския имигрант Мажид, който очевидно познава, но едва ли той е наблюдателят.

Жорж не споделя за срещата с Ан, но нова касета показва разговора му с алжиреца. Сега вече поводът за пропаст между тях е факт. Ан не вярва, но чувства. Тя иска да знае. Жорж не иска да говори или не може. Тя се страхува от касетите и още повече от потайността на съпруга си. Иначе, животът им продължава рутинно: Ан работи, Жорж води шоуто, Пиеро ходи на училище, вечерни партита не липсват... Но Жорж се затваря в нещо дълбоко преживявано. Отива на среща с майка си, за да разпита за събития, случили се преди повече от 40 години, през 1961. Тя не знае причината, но усеща, че синът й има проблем....

Новините по телевизията включват акценти по същата тема, като търсено съвпадение с миналото. Двусмислеността е умишлена. Напрежението расте заедно с въпросите. Финалът е за наблюдателните и досетливите. Последният кадър наблюдава външното стълбище на сграда със същата камера като в записите. Много хора се движат, но най-близо е фигура в гръб, точно в центъра на композицията и други двама, разговарящи в горната лява страна на екрана. Двама герои, които са вече известни и се познават един друг. Защо и какво обяснява това - всичко или има още въпроси без отговор. Интригата продължава, скрита във въображението...

Златна Романова



21 награди и 23 номинации....

Наградата за режисура на Михаел Ханеке, Наградата на ФИПРЕССИ и Вселенското жури и номинация "Златна палма" от Филмовия фестивал в Кан /2005/;

Наградата за най-добър чуждоезичен филм от Чикагската асоциация на филмовите критици /2006/;

Номинации "Сезар" за: режисура и сценарий на Михаел Ханеке, подъдржаща роля на Морис Бенишу и обещаващ млад актьор на Уолид Афкир от Френските филмови награди /2006/;

Голямата награда "Диагонал" за най-добър филм на Михаел Ханеке от Националните филмови награди на Австрия в Грац /2006/;

Награди за филм, режисура на Михаел Ханеке, монтаж на Михаел Худечек и Надин Мюз, главна роля на Даниел Отьой и Наградата на ФИПРЕССИ от Европейските филмови награди /2005/;

Наградата за най-добър чуждоезичен филм от Австралийския кръг на филмовите критици /2006/;

Номинация за Актриса на годината за Жюлиет Бинош от Лондонския кръг на филмовите критици /2006/;

Наградата за най-добър чуждестранен филм от Лосанджелийската асоциация на филмовите критици /2005/;

Наградата "Люмиер" за най-добър оригинален сценарий на Михаел Ханеке от Наградите на корпуса на чуждестранната преса във Франция - Париж /2006/;

Юбилейната /50-годишна/награда за Михаел Ханеке и номинация "Златно копие" от Международния филмов фестивал във Валядолид, Испания /2005/;

"Златна звезда" за най-добър сценарий на Михаел Ханеке от Националните филмови награди на Франция в Париж /2006/;

Номинация "Давид ди Донатело" за най-добър европейски филм от Италианските филмови награди /2006/...

БНТ новини Още новини
Военноморското учение ,,Бриз 2019'' се провежда в Черно море

23:13

Военноморското учение ,,Бриз 2019'' се провежда в Черно море

Военноморското учение ,,Бриз 2019'' се провежда в Черно море
Евакуираха хиляди заради пожар във Франция

22:34

Евакуираха хиляди заради пожар във Франция

Евакуираха хиляди заради пожар във Франция
Осъдиха холандци и поляци за сбиването в Братислава

22:12

Осъдиха холандци и поляци за сбиването в Братислава

Осъдиха холандци и поляци за сбиването в Братислава

Филми в програмата днес
Мъже без мустаци

БНТ 1 | 16.07.2019 14:25

Мъже без мустаци

Мъже без мустаци
Отдел "Фалшива самоличност"

БНТ 3 | 16.07.2019 16:05

Отдел "Фалшива самоличност"

Отдел "Фалшива самоличност"
Капри

БНТ 1 | 16.07.2019 16:30

Капри

Капри

РЕКЛАМА