РЕКЛАМА


Сценарист и режисьор: Михаел Ханеке

В ролите: Даниел Отьой, Жулиет Бинош, Ани Жирардо, Бернар льо Кок, Даниел Дювал, Филип Бесон, Кристиян Бенедети, Лестър Македонски и др.

Семейство е в паника от наблюдение на живота им в поредица видеокасети, оставяни пред входната врата.

Вина и параноя - двата мощни крайъгълни камъка в човешката психология. Сценарист-режисьорът Михаел Ханеке изследва и двете, а начинът изглежда подвеждащ. Един от онези филми, които противопоставят любителите на повествователния разказ срещу търсачите на езотеричното в полза на последните. Авторът играе с публиката. Историята е провокация с красива измама. На първо ниво засяга колониалната вина на Европа и расовите отношения. На второ ниво е имунитетът с просперитета на буржоазната класа, скрита зад завесите с хапчета за сън и проблеми в отношенията между поколенията, а под всичко това плува страхът на индивида за неприкосновеността му от това да бъде "наблюдаван" или шпиониран със или без вина. Ако има такава, тя естествено води до скрита тайна. Всичко е скрито под заглавието, на което служи. Така се движи и камерата, постоянно сменяща гледната точка от субективна в обективна, взависимост от това, което показва екранът - живот на запис или на живо....Освен това съществува и паралел между телевизионните новини днес и спомени от "вчера". Пъзелът е множествен...

Режисьорът на "Пианистката " търси интелигентност на екрана, за която Дашиел Хамет казва: "Опасно е за писателите да разберат, че имат стил. Още по-опасно е за кинотворците". Ханеке вкарва зрителите в капан. Започва с трилър и постепенно се скрива в сложна психологическа драма със загадка, която е тест за любопитството, безпокойствието и търпението на публиката. Семейна двойка е тероризирана от анонимен наблюдател с въпросите: Кой? и Защо? Наполовина параноичен трилър, наполовина политическа алегория, силата на филма е в страха, който може да смути всеки. Много са тези с нещо в миналото си, което искат да скрият, без да споделят въпреки съвестта, която ги измъчва със съзнанието, че има свидетел, който не може да бъде скрит. Проблемът не е в тайната, а в параноята и недоверието, които тя може да предизвика. Психологията надминава филма в цялата му изобретателност.

Ан и Жорж Лоран са книжно семейство в книжна къща - тя е издател, той води телевизионно токшоу с дискусия за книги, синът им Пиеро е тинейджър, състезател в плувен отбор. Техните светски партита блестят, но в напрежение. Има по малко скрито във всеки, което не споделят един с друг. Ан е на ръба на авантюра с приятел на семейството, Пиеро е типично неконтактен за възрастта си, Жорж е разпилян и скрит в известността.

Те са среднобуржоазно парижко семейство, монотонни в хода на ежедневието до пристигането на анонимна пратка: видеокасета с 2-часово наблюдение на входната им врата през камера от улицата точно срещу техния дом. Няма нищо особено в записа на фона на преминаващите коли и дългото бездействие до излизането на Ан и Жорж за работа. Но ефектът е зловещ: някой ги наблюдава. Пристига втора подобна касета, придружена с детски рисунки в черно-бяло и червена кръв. Полицията отказва да реагира - няма извършено престъпление, обезпокоената фамилия трябва сама да се справи с проблема. Трета касета показва живота в семейната ферма на Жорж, когато е бил дете. Всички касети са в един стил - заснетото е от дистанция, без монтаж, коментар и движения, но с едно категорично послание: някои иска да знае, че са наблюдавани.

Следващата пристигнала касета води до вероятната идентичност на записващия. Жорж успява да улови табелка с адрес и преминава пътя на улиците в записа, за да се озове пред вратата на алжирския имигрант Мажид, който очевидно познава, но едва ли той е наблюдателят.

Жорж не споделя за срещата с Ан, но нова касета показва разговора му с алжиреца. Сега вече поводът за пропаст между тях е факт. Ан не вярва, но чувства. Тя иска да знае. Жорж не иска да говори или не може. Тя се страхува от касетите и още повече от потайността на съпруга си. Иначе, животът им продължава рутинно: Ан работи, Жорж води шоуто, Пиеро ходи на училище, вечерни партита не липсват... Но Жорж се затваря в нещо дълбоко преживявано. Отива на среща с майка си, за да разпита за събития, случили се преди повече от 40 години, през 1961. Тя не знае причината, но усеща, че синът й има проблем....

Новините по телевизията включват акценти по същата тема като търсено съвпадение с миналото. Двусмислеността е умишлена. Напрежението расте заедно с въпросите. Финалът е за наблюдателните и досетливите. Последният кадър наблюдава външното стълбище на сграда със същата камера като в записите. Много хора се движат, но най-близо е фигура в гръб, точно в центъра на композицията и други двама, разговарящи в горната лява страна на екрана. Двама герои, които са вече известни и се познават един друг. Защо и какво обяснява това - всичко или има още въпроси без отговор. Интригата продължава, скрита във въображението...

Златна Романова



21 награди и 23 номинации....

Наградата за режисура на Михаел Ханеке, Наградата на ФИПРЕССИ и Вселенското жури и номинация "Златна палма" от Филмовия фестивал в Кан /2005/;

Наградата за най-добър чуждоезичен филм от Чикагската асоциация на филмовите критици /2006/;

Номинации "Сезар" за: режисура и сценарий на Михаел Ханеке, подъдржаща роля на Морис Бенишу и обещаващ млад актьор на Уолид Афкир от Френските филмови награди /2006/;

Голямата награда "Диагонал" за най-добър филм на Михаел Ханеке от Националните филмови награди на Австрия в Грац /2006/;

Награди за филм, режисура на Михаел Ханеке, монтаж на Михаел Худечек и Надин Мюз, главна роля на Даниел Отьой и Наградата на ФИПРЕССИ от Европейските филмови награди /2005/;

Наградата за най-добър чуждоезичен филм от Австралийския кръг на филмовите критици /2006/;

Номинация за Актриса на годината за Жюлиет Бинош от Лондонския кръг на филмовите критици /2006/;

Наградата за най-добър чуждестранен филм от Лосанджелийската асоциация на филмовите критици /2005/;

Наградата "Люмиер" за най-добър оригинален сценарий на Михаел Ханеке от Наградите на корпуса на чуждестранната преса във Франция - Париж /2006/;

Юбилейната /50-годишна/награда за Михаел Ханеке и номинация "Златно копие" от Международния филмов фестивал във Валядолид, Испания /2005/;

"Златна звезда" за най-добър сценарий на Михаел Ханеке от Националните филмови награди на Франция в Париж /2006/;

Номинация "Давид ди Донатело" за най-добър европейски филм от Италианските филмови награди /2006/...

БНТ новини Още новини
​Светлините на Айфеловата кула угасват в полунощ в памет на жертвите в Страсбург

21:47

​Светлините на Айфеловата кула угасват в полунощ в памет на жертвите в Страсбург

​Светлините на Айфеловата кула угасват в полунощ в памет на жертвите в Страсбург
​Клинт Истууд кара ски на 88 години

21:34

​Клинт Истууд кара ски на 88 години

​Клинт Истууд кара ски на 88 години
Модерен кувьоз получи АГ-болницата във Варна с помощта на "Българската Коледа"

21:12

Модерен кувьоз получи АГ-болницата във Варна с помощта на "Българската Коледа"

Модерен кувьоз получи АГ-болницата във Варна с помощта на "Българската Коледа"

Филми в програмата днес
Лампедуза на хоризонта 00:00:22

БНТ 1 | 12.12.2018 21:00

Лампедуза на хоризонта

Лампедуза на хоризонта
София 00:00:29

БНТ 1 | 12.12.2018 21:55

София

София
Вреда

БНТ HD | 12.12.2018 22:00

Вреда

Вреда

РЕКЛАМА