Проф. Камен Плочев: Схемата на медицинското осигуряване е неправилна

Темите в предаването:

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Схемата на медицинското осигуряване е неправилна, заяви проф. Плочев и обясни, че редът на движение на пациента е следният: у дома - личен лекар - специалист - болница. "Човекът отива при личния лекар. Там загубва два до три часа. Той му върши една минимална - диспечерска работа и го праща при специалист, като преди това му дава направление за лабораторията. Всичко това се осъществява в рамките на два до три дни, след което се решава дали ще се лекува в домашни условия или ще го пратят към болница. Какво предпочита пациентът, и това е в 70% от случаите, къщи - болницата. Целият обем от дейности, които трябва да извърши личният лекар, в болницата му ги извършват, като той лежи там на място", обясни той и допълни, че схемата трябва да се направи така, че да работи в полза на пациента.



По отношение на непрекъснатото повтаряне, че пари за медицински дейности не достигат, проф. Плочев посочи, че пари има, но често в болниците искат повече, за да останат и за други пера. Парите се харчат основно в няколко направления - първото е болничната помощ, която харчи много - до 50%. Второто голямо перо е доболничната помощ. Тя е един от най-важните компоненти.

Проф. Плочев призна, че болниците се стараят да приемат повече болни, защото от това зависи заплатата на лекарите. От друга страна те предпочитат по-здрави пациенти, а тежко болните биват отпращани с довода, че няма подходящи лекарства или компетентни лекари. Това води до голям поток на такива пациенти към големите софийски болници и съответно до преразход на средства, тъй като болният се приема по една клинична пътека, но заболявянето му изисква и допълнителни дейности. Съответните изследвания и консултации обаче се правят за сметка на болничното заведение и това води до дефицит. "Аз се учудвам как от университетската болница във Варна може да изпратят болен да се лекува в София", каза още той.



Проф. Камен Плочев заяви, че има два ефективни начина за контрол в здравната система - от страна на пациента и електронна система, като най-добрият е пациентът. Той допълни, че пациентът трябва да има възможност да съобщава за нарушения, както и да следи по електронен път какви манипулации са му правени. Според него въвеждането на електронно здравно досие е ключово, за да се подобри качеството на здравната услуга, както и да се прекъснат недобросъвестните практики от страна на лекарите да изписват фиктивни клинични пътеки. Той подчерта, че електронната здравна карта ще подобри качеството на предлаганата здравна услуга и болнична помощ, защото лекарите ще могат да виждат какви манипулации са правени на пациента, какви лекарства са му изписвани и къде се е лекувал дори в случаите, в които той сам не може да каже. Управителят на НЗОК каза, че в момента се работи по този въпрос и тази вечер ще се проведе надзорен съвет, на който би трябвало да се гласуват средства за закупуване на машини, които могат да осигурят реализацията на този проект. "Разработена е програмата в електронен вид. Амбицията ни е в рамките на председателството ни на ЕС - т.е. до юни месец да имаме електронна здравна карта и да започнем да ги раздаваме на гражданите", добави той.

По думите му изключително важно е лекарите да започнат да посрещат пациентите си с усмивка и да проявяват разбиране към проблема им. Един от компонентите на агресивността е уплахата. Има хора, които плачат, когато са уплашени, но други на свой ред стават агресивни. В много малко университети се изучава отношение или контакт с болния, открои той.


Вижте целия разговор във видеото.

Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад