Призраците на Гоя

Вярата и свободата в картини... Картините на Гоя със секс, политика и религиозни преследвания в тревожно съвпадение със съвременността. По време на Инквизицията и европейските войни най-прочутият испански худжоник Франсиско Гоя продължава да...

Призраците на Гоя
За продукцията

Вярата и свободата в картини...

Картините на Гоя със секс, политика и религиозни преследвания в тревожно съвпадение със съвременността.

По време на Инквизицията и европейските войни най-прочутият испански худжоник Франсиско Гоя продължава да рисува.

Огледален резултат за очарованите и разочарованите от Гоя и Милош Форман. Липсите са ползи: липсата на портрет на Гоя е в полза на фабулата,  липсата на логика е в полза на съвпаденията, липсата на достоверност е компенсирана с безупречност в детайлите и костюмите от епохата. Гоя е привлекателен за погледа и свързан с темата. Както в "Амадеус" Форман избира подходящ гений за посланието си -  този път изобразителното изкуство е нишката по следите на вярата, службата, властта, победата, греха и признанието, скрити в изображението.

Когато попитали режисьора, защо филмът за емблематичен испански художник е на английски език, Форман отговаря: "Аз не говоря испански".

Въпросите са излишни за наблюдателните естети и необикновените тълкуватели...

Дали призраците на испанския художник са религията на Свещената римска империя през ХVІІІ век, преходните богатства и привилегии или постоянната склонност към предателство с методите на Инквизицията, но филмът е послание, на което служи художникът Гоя. Защо "Гоя"? Защото кадрите репродуцират картините му на екрана...

Срещу острите нападки за последния филм на Милош Форман са верните съмнения на световния кинокритик Роджър Ебърт, според който, едва ли легенди като режисьора Милош Форман и сценаристът Жан-Клод Кариер творят провала си, пропускайки възможност да разкажат стандартно биографията на велик художник. Вглеждайки се в рисунъка му от първата сцена, нещо, напомнящо картините му, може да бъде открито през целия филм или: "Призраците на Гоя" е като скицник на художника, заснет с камера".

Биографична драма.

САЩ, Испания, 2006г., 113 мин.

Режисьор Милош Форман

В ролите: Хавиер Бардем, Натали Портман, Стелан Скарсгард, Ранди Куейд, Хосе Луис Гомес, Майкъл Лонсдейл и др.

Номинация "Сатурн" за най-добър чуждестранен филм от Американската академия за фантастични и филми на ужасите /2008/;

3 номинации "Гоя" за: най-добър дизайн на костюми, грим и прически, специални ефекти от Националните филмови награди на Испания в Мадрид /2007/;

Номинация "Сателит" за най-добър дизайн на костюми от Международната пресакадемия на професионалните журналисти в Калифорния /2007/.

През 1792г. в Испания члeновете на Испанската инквизиция водят дебат за решаването на един проблем: Франсиско Гоя - художник, чиято предизвикателни изображения вълнуват и останалия свят, след като вече са скандализирали собствената му родина. Единственият в негова защита е брат Лоренцо, оценил гения и пристрастен заради собствения си портрет плюс склонността му към цинизъм и самоирония.

Гоя е придворен художник, нает за портрета на кралица Мария Луиза - енигматичен и прагматичен в необходимостта да бъде послушен към покровителите и моделите си от кралското семейство. В резултат се радва на безобидната роля на наблюдател и дипломат в двора, чийто интерес е добре платен през управлението на Карлос ІV. Изглежда, че няма личен живот, нито влечение към плътта и удоволствията, постоянно зает в ателието. Когато моделът му за църковни ангели - красивата Инес е обвинена в юдаизъм заради отказ от свинско месо в една таверна, тя е съблечена гола от съда на Инквизицията, измъчвана до получаване на самопризнание в грях и оставена на изгнание в затвор. Баща й, богат търговец, търси подкрепа от кралския художник Гоя, който се обръща за помощ към  влиятелния монах Лоренцо. Оправдано или не, църковният интерес към момичето е повече плътски отколкото духовен. На важната вечеря у търговеца се разиграва основният конфликт между Църквата и вярващите: дали признаването на греховете идва със силата на Бог или от безсилието пред мъченията.  Инквизицията е подозрителна към всеки във времена на безброй наложени от нея табута и пропорционално на това  - все по-разпространяваща се ерес....

След 15 години Европа е във войни с Бонапарат начело на Франция, чийто брат заема испанския престол, докато английската войска се движи на юг. Инквизицята е унищожена, Лоренцо се е оттеглил от Църквата с нова светска длъжност в колониалната власт, женен и с деца. Инес заедно с други затворници е освободена. Гоя, скицирайки ужаса от насилието, е оглушал и придружаван навсякъде от преводач с езика на жестовете. В затвора Инес е родила дете, изпратено в приют. Гоя открива момичето като работеща проститутка и прави опит да събере майка и дъщеря, докато Лоренцо крои планове да я депортира в Америка....Събитията се сгъстяват. Падат империи, папската власт е в криза, Френската революция е в ход, народът се бунтува, Лоренцо губи позиции, Гоя няма слух, Инес е обсебена от луди фантазии и светът отново е във война - за власт и свобода...

"Няма свобода за враговете на свободата!"

Златна Романова

Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад