РЕКЛАМА

Вяра и общество с Горан Благоев | "Пловдив 2019" – новият Вавилон или доколко познаваме Библията? | Части от предаването - 4

"Пловдив 2019" – новият Вавилон или доколко познаваме Библията? 00:57:07

БНТ 1 | 12.01.2019 | Вяра и общество с Горан Благоев

"Пловдив 2019" – новият Вавилон или доколко познаваме Библията?

"Пловдив 2019" – новият Вавилон или доколко познаваме Библията?
Липсващата религия в „Пловдив - европейска столица на културата" 00:32:39

БНТ 1 | 12.01.2019 | Вяра и общество с Горан Благоев

Липсващата религия в „Пловдив - европейска столица на културата"

Липсващата религия в „Пловдив - европейска столица на културата"
„Червената църква” край Перущица 00:09:15

БНТ 1 | 12.01.2019 | Вяра и общество с Горан Благоев

„Червената църква” край Перущица

„Червената църква” край Перущица
Новото издание на "Ортодоксия" 00:11:23

БНТ 1 | 12.01.2019 | Вяра и общество с Горан Благоев

Новото издание на "Ортодоксия"

Новото издание на "Ортодоксия"

„Културата на греха започва да доминира над християнската култура в Европа” – в този брой на „Вяра и общество”


„Вавилонската кула е символ на отрицанието на Бога, на човешката гордост и разделение” – в деня, когато официално се открива старта на инициативите от проекта „Пловдив - 2019, европейска столица на културата”, в предаването дискутираме какво символизира светлинната инсталация във вид на кула в центъра на града под тепетата,защо кметът Тотев през 2014 г. нарече тази инсталация „Вавилонска кула”, защо беше избран точно този символ и защо днес организаторите на това събитие отричат този символ, за да не накърнят чувствата на някоя от изповядваните религии в мултикултурния град? Защо в инициативите, посветени на европейската столица на културата няма нищо, нито за християнското, нито за което и да било традиционно религиозно наследство по нашите земи? Гостите на предаването се обединиха около мнението, че „Пловдив винаги е бил град на различни религии и да се говори за това никога не е било проблем.” Според доц. Екатерина Дамянова, специалист по библейска археология от Богословския факултет на Софийския университет „... от културна гледна точка християнската тематика никога не е била проблем за обсъждане и никога не е било нужно да се премълчава. Просто парелелът между „заедност” и „Вавилонска кула” е грешен и сочи непознаване на библейския текст. Когато една идея, за „заедността” се постави на неправилна основа, то „заедността” няма как да се получи. Не можеш да свържеш символа на гордостта и разединеността с успеха на ”заедността”. Проф. Мария Шнитер от Пловдивския университет подкрепи това мнение – „Като човек, който живее в този град,ще кажа, че Пловдив винаги е бил мултикултурният център на България. Трябваше да се подбере знак за тази „заедност”, но очевидно кулата не е правилното решение.” Писателят Александър Урумов заяви: „Християнска Европа е едно от лицата на нашия континент, но за съжаление ние няма да го видим в Пловдив. Културата на греха подтиска християнската култура. Ако сечем корените, които имаме, и клоните, на които седим, какво ли ни очаква?”

Ще чуете и позицията на Светлана Куюмджиева, артистичен директор на общинска фондация „Пловдив 2019“ – организатор на събитието.

Светиня на повече от 2000 години – докато европейската столица на културата неглижира християнското наследство, ние ще ви заведем при „Червената църква” край Перущица. От директора на тамошния музей доц. Веселина Вачкова ще научите, защо и как върху основите на едно тракийско светилище се изгражда Господен дом, как той пази блясъка на древното християнство по нашите земи и какви тайни крият неговите внушителни размери и невероятна стенопис?!

Книга за християнството, предназначена за атеисти – тя се появи на български език отново след почти 20 годишно отсъствие. За нея говорят първият й издател Емил Димитров и познавачът на творчеството на нейния автор - Тони Николов. Интересът към това произведение не е случаен, защото е написано от Гилбърт Честъртън - сънародник на Артър Конан Дойл и Агата Кристи и също като тях е известен с умението си да създава заплетени криминални сюжети. Освен това е... атеист, или поне е бил, докато е пишел книгата в началото на ХХ в. Така през 1905 г. се появява «Ортодоксия» на Гилбърт Честъртън. Тя несъмнено отразява неговият път към вярата, до която убедено стига едва 15 години след нейното излизане. Емил Димитров споделя защо е пристъпил към първото издание: «Търсех пътища за «връзване» на разпадналите се времена – затова през 1994-та реших да издам тази книга. В нея Честъртън говори като свидетел за християнската вяра – сякаш е свидетел на евангелските времена». Тони Николов припомни, че Честъртън създава «Ортодоксия» във времена на технически прогрес и радикални политически промени, освен това го «интересува не само доктрината на вярата, но и истините в света. Книгата на Честъртън е изтъкана от парадокси, които разбиват материалистичните доктрини».

Ако сте пропуснали първото излъчване на «Вяра и общество», може да проследите предаването и чрез неговите повторения:по БНТ 1 – в неделя срещу понеделник от 4.45 ч., по БНТ 4 – в неделя от 11.00 ч. и в понеделник срещу вторник от 3.15 часа, а по БНТ 2 – в събота от 9.30 часа.

Екипът на „Вяра и общество”

"Пловдив 2019" – новият Вавилон или доколко познаваме Библията?
"Вяра и общество с Горан Благоев" - 12.01.2019

РЕКЛАМА