РЕКЛАМА

Денят започва | Наши студенти създадоха мощен болид | Части от предаването - 11

Ще бъде ли България фактор в транзитирането на природен газ?

БНТ 1 | 03.08.2017 | Денят започва

Ще бъде ли България фактор в транзитирането на природен газ?

Ще бъде ли България фактор в транзитирането на природен газ?
Наши студенти създадоха мощен болид 00:04:58

БНТ 1 | 03.08.2017 | Денят започва

Наши студенти създадоха мощен болид

Наши студенти създадоха мощен болид
Денят на оркестъра: Етрополската музика 00:13:16

БНТ 1 | 03.08.2017 | Денят започва

Денят на оркестъра: Етрополската музика

Денят на оркестъра: Етрополската музика
Ще се осъществи ли проектът "газов хъб" 00:04:47

БНТ 1 | 03.08.2017 | Денят започва

Ще се осъществи ли проектът "газов хъб"

Ще се осъществи ли проектът "газов хъб"
Кражбите на електричество нарастват. Кой краде ток? 00:02:15

БНТ 1 | 03.08.2017 | Денят започва

Кражбите на електричество нарастват. Кой краде ток?

Кражбите на електричество нарастват. Кой краде ток?
Протест на жители на Локорско и Нови Искър 00:05:34

БНТ 1 | 03.08.2017 | Денят започва

Протест на жители на Локорско и Нови Искър

Протест на жители на Локорско и Нови Искър
Музикално утро: новата песен на Християна Лоизу 00:11:10

БНТ 1 | 03.08.2017 | Денят започва

Музикално утро: новата песен на Християна Лоизу

Музикално утро: новата песен на Християна Лоизу
Да разхладим гигантите в зоопарка 00:05:36

БНТ 1 | 03.08.2017 | Денят започва

Да разхладим гигантите в зоопарка

Да разхладим гигантите в зоопарка
Договорът с Македония в прочит на Ангел Джамбазки 00:11:40

БНТ 1 | 03.08.2017 | Денят започва

Договорът с Македония в прочит на Ангел Джамбазки

Договорът с Македония в прочит на Ангел Джамбазки
Министър Петкова: България има своя енергийна стратегия още от 2011 година 00:34:29

БНТ 1 | 03.08.2017 | Денят започва

Министър Петкова: България има своя енергийна стратегия още от 2011 година

Министър Петкова: България има своя енергийна стратегия още от 2011 година
Мел Плачкова: Имаме отговорност към младите, за които сме модел за подражание 00:03:28

БНТ 1 | 03.08.2017 | Денят започва

Мел Плачкова: Имаме отговорност към младите, за които сме модел за подражание

Мел Плачкова: Имаме отговорност към младите, за които сме модел за подражание

Български студенти създадоха нов и мощен спортен автомобил, тип "болид". Преди година първо в нашия ефир Ви разказахме за тях. Сега Петър Георгиев се върна при тях, за да разбере колко по-добър е вторият студентски болид на възпитаниците на Техническия университет в София. Репортажът на Петър Георгиев и оператора Росен Петрински ни среща с Ангел Александров - ръководител на екип "Шаси и окачване", Константин Димов - пилот и лидер на отбора, Иван Кулин - ръководител на екип "Електроника и електрическа инсталация".

Между лекциите, работата и личния живот тези студенти от Техническия университет в София се изправят срещу най-големите автомобилни нации в света. Миналото лято отборът им създаде болид, с който България за първи път участва на престижното международно състезание Formula Student. Но младите инженери не спряха дотам. Година по-късно те завършиха втори автомобил. В сравнение с предишния той е с над сто килограма по-лек и тежи около 170. Това го прави значително по-конкурентноспособен.

Константин Димов - лидер на отбора:
"Петнайсет човека, един отбор, всички работим заедно. Трудихме се и това е резултатът от нашия труд."
Ангел Александров - ръководител на екип "Шаси и окачване":
"Първата стъпка до едно намаляне на теглото беше физическите размери. Както сами може да видите, колата е много по-малка и компактна от миналогодишната. [...] Използваме по-малко стомана, но въпреки това не сме загубили от качествата на шасито. [...] Реално сме свалили над 20 килограма само от двигателя и то без да броим периферия. Този е едноцилиндров, този е четирицилидров - на старата кола. Въпреки това, този е 90 кубика повече."

Болидът развива по-висока скорост и то за по-кратко от своя предшественик.

Ангел Александров - ръководител на екип "Шаси и окачване":
"По принцип състезанието не позволява много. Тази по-скоро за маневреност се изпитва. В момента е лимитирана може би на около 130."

Лидер на отбора е 21-годишният Константин. Неговата работа е да превърне група от млади и талантливи инженери в добре смазана и бърза машина, способна да победи представители на водещите страни в автомобилната индустрия.

Константин Димов - лидер на отбора:
"Малко хора имат възможност да се докоснат до един такъв проект и това много помага да се изградиш като инженер. По нищо не отстъпваме на големите отбори. Всичко е въпрос в организация, сплотеност на екипа. Когато отидем там, се чувстваме абсолютно спокойни да говорим с немските отбори, с австрийските, да обменяме опит. Ние се целим да бъдем наистина сред най-добрите и да показваме резултати, а не просто да инвестираме пари в някакъв проект, който няма потенциал."

Първата поява на новия болид беше на тазгодишната Formula Student в Италия този юли. След седмици упорит труд и няколко безсънни нощи българите заминават мотивирани да се докажат на световно ниво. Но дори когато всичко изглежда отлично на хартия, планът може да се обърка. Проблем със съединителя спира отбора от участие в скоростното състезание.

Константин Димов - лидер на отбора:
"Загубихме около ден и половина в опити да го оправим, да довършим някои неща, които не успяхме в България. И, за съжаление, не остана... чисто като регламент нямаше време, в което да минем техническа комисия, и това възпрепятства самото каране на пистата и участието в динамичните дисциплини."

Въпреки неуспеха, студентите получават голямо признание за работата си и гледат смело напред към следващите предизвикателства.

Константин Димов - лидер на отбора:
"На ранкинга за дизайна и за презентация бяхме 26-ти от 51 отбора. Разбира се, целите за догодина са наистина да пробием в топ 20, да не кажа и топ 15. Тази кола, която седя в момента на нейната гума, да я доразвием, защото виждаме огромен потенциал в нея. И се доказа, най-малкото веднага като я качихме на кантарите, че определено вече е на 100% конкурентноспособна."

Отборът има още една висока цел - да участва със собствена машина в категорията за безпилотни автомобии на Formula Student. Пътят до нея обаче е дълъг и труден.

Иван Кулин - ръководител на екип "Електроника и ел. инсталация":
"Воланът, газта, спирачката и сменянето на предавки, заедно със съединителя. Успеем ли да автоматизираме всички тези системи, ще можем да ги контролираме с компютър, след което се събира екип от програмисти, много сериозни програмисти и контролът над колата се предава в техните ръце."

Екипът планира да завърши безпилотния болид след две години. През това време ще се стреми да затвърди връзките със спонсорите си и да превърне автомобилния проект в приоритет на Техническия университет.

Константин Димов - пилот и лидер на отбора:
"Едно такова предизвикателство никога не се забравя. И истината е, че юнак се калява в боя и просто трябва по някой път да прескочиш някои трудности, за да станеш още по-добър."

Наши студенти създадоха мощен болид
"Денят започва" | "Ще бъде ли България фактор в транзитирането на природен газ?" - 03.08.2017

РЕКЛАМА