Културата - мисия на европейските обществени телевизии

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

И тази година Европейският съюз за радио и телевизия, Асоциацията на търговските телевизии в Европа и Асоциацията на радио- и телевизионните търговски къщи отбелязват доверието в телевизията като продуцираха 30-секунден видеоклип. Той подчертава ролята на телевизията по цял свят като създател на съдържание, на което може да се има доверие. Днес клипът ще бъде излъчен от телевизии в Европа, Азия, Канада, САЩ и Австралия.

Световният ден на телевизията беше отбелязан и от екипа на "Денят започва с култура". В студиото на предаването темата за културата като мисия на европейските обществени телевизии коментираха експертът по медийно право проф. Нели Огнянова, медийният експерт доц. Георги Лозанов и Весислава Антонова - журналист, проследяващ дейността на медиите. Към разговора, на живо от Брюксел, се присъедини и кореспондентът на БНТ в Брюксел Десислава Апостолова.

За хората е все по-трудно да се ориентират в множеството канали. Краят на телевизията, който се очакваше преди десетина години, очевидно е преждевременно съобщение. Всички анализи показват, че телевизията продължава да е основен източник. Обществените телевизии имат своя специална, особена мисия. Те са оазис на качествената журналистика и би трябвало, освен всичко друго, да поемат и задачата, свързана с образование на аудиторията и борбата за повече достоверност, каза проф. Огнянова.

Десислава Апостолова обърна внимание на изследване, представено наскоро в Брюксел, за културната мисия на обществените телевизии в Европа и за трудностите, с които се сблъскват при отразяването на културни събития. Според

проучването всяка обществена медия първо трябва да формулира понятието си за култура - в по-широк или по-тесен смисъл. Това определя какъв процент програмно време обществените телевизии отделят за култура.

В изследването се казва, че културните предавания не се радват на толкова висока гледаемост. Затова мисията на обществените телевизии е да направят така, че културата да постига до зрителите, подчерта Апостолова.

Доц. Георги Лозанов обърна внимание, че отдава се коментира "необходимостта БНТ да има на книга мисия".

Тази мисия да каже точно за България какво е необходимо. Това не е трудно да бъде изведено. Има общи критерии за обществените медии, но е много важно какво в България в момента какво трябва да се правите за културата. Очевидно е, че некомерсиалната култура е слабо подпомогната и тя трябва да бъде подпомогната от обществото, което пък има нужда от некомерсиална култура. Обществената медия има ангажимент основно към тази некомерсиална култура - и да я показва, и да участва в производството ѝ, заяви медийният експерт.

Според Весислава Антонова "в България трудно може да се направи анализ на това какво и колко процента е в телевизията разумно и колко е разумно да бъде".

Това е по простата причина, че програмните лицензии не само на обществената телевизия, но и на частните телевизии не са достъпни, не може да се види какво съдържат. Програмната лицензия на обществената телевизия трябва много точно да описва какъв процент е културата, какъв процент е политиката, новините, детските предавания и т.н. За да направи качествен анализ, тази програмната лицензия трябва да бъде видима. Дори би било полезно да се види как се е променяла във времето, отбеляза журналистката.
Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад