Петнайсет процента от населението на Асеновград работи в шивашкия бизнес. Между 200 и 300 семейства участват в направата на булчински и официални тоалети, аксесоари за сватби и тържества и цялостна организация на събития. Как този бранш се отразява върху икономиката на малкия град вижте в следващия репортаж.

Споделете с приятели


Освен с многобройните църкви и параклиси, които на глава от населението са най-много в цялата страна, Асеновград е известен и като града на сватбените тоалети. Според работещи в бранша през последните 20 години всяка втора сватба у нас е осъществена с участието на асеновградчани. В града има повече от 50 фирми, които подготвят тоалетите за най-важния ден на младоженците и абитуриентите.

Сашо Радичев – управител на фирма за булчински рокли:

"Определено нашият бизнес е семеен, няма как да направим масово производство, по-скоро отиваме на тип услуги. Ние сме на принципа почиват ли клиентите ние трябва да работим."

Така вече 20 години Сашо Радичев се грижи за един от най-важните моменти в живота. С тъга обаче раказва, че сватбите намаляват.

Сашо Радичев – управител на фирма за булчински рокли:

"Доста по-трудно е заради младите хора защото те заминават в чужбина. Държиме много на абитуриентството, което много ни помага, дано да стават повече и повече абитуриентки, и с едни хубави тоалети да празнуват."

За да се справи с кризата, част от бранша подготвя празничните облекла по време тържествата на различни етноси.


Ели Сияна Бързинска - управител на фирма за булчински рокли:
"Тези клиенти са много специални, те страшно държат на сватбите и искат да бъдат прекрасни за този ден".

Миле Джиб:

"Сме отишли в Турция, видяхме роклите, но тука най-много ни хареса. Правиме сватба, сюнет на децата и си избархме роклички и сме доволни, всичко е хубаво."

Този бизнес оказва косвено влияние върху цялата икономика на Асеновград.

Ивайло Мирчев – туристически център – община Асеновград:

"Времето което те пракарват тук може да стане няколко дни, които те посещават и нормално е човек, когато отиде в нов град той да посети забележителностите, също се стимулират и местата за настаняване, ресторантите."

Напоследък все по-често клиенти от Северна България търсят своите официални облекла в Асеновград. А увеличеният поток от хора носи допълнителни приходи за туристическите обекти, защото наред с търсенете на подходящи дрехи, гостите разглеждат и забележителностите. За последната година 100 хиляди души са посетили Асеновата крепост, а приходите от туристическа дейност са нарастнали два пъти.