РЕКЛАМА


В студиото: разговаряме Здравка Калайджиева - Български адвокати за правата на човека, проф. Пламен Киров - бивш конституционен съдия и ръководител на катедра по конституционно-правни науки в Юридически факултет на СУ, Надежда Дерменджиева - Български фонд за жените, Елеонора Попова – социален педагог, Георги Богданов - Национална мрежа за децата, Михаела Джоргова - Асоциация "Общество и ценности”.


Дискутираме теми от значението на думите секс и джендър до дискусия дали конвенцията е документ за борба с насилието над жени или стъпка към разрешаване на еднополовите бракове. С какво тази конвенция провокира и разпали хората така, че те в момента се интересуват от нея много повече отколкото от всякакви други теми. Светият синод призова за извънредни молитви срещу конвенцията.Категорична против приемането на конвенцията се обяви и Католическата екзархия.

Зрителите на БНТ имаха днес възможност да видят на живо 4-часовата дискусия в СУ. Част от гостите ни в студиото също участваха в нея. Коментираме темата с юристи, активисти и педагози. Основният въпрос, с който Алфа рисърч тества обществените нагласи тази вечер, е:

"Одобрявате ли приемането на Истанбулската конвенция, която предизвика основно спорове заради споровете пол и социален пол?

Ще видим и още данни от допитвания, направени специално за това издание на "Референдум".

В студиото са защитниците на приемането на Истанбулската конвенция:

Здравка Калайджиева - член на УС на фондация "Български адвокати за правата на човека" и бивш съдия в Европейския съд по правата на човека 2008 - 2015. Тя е на мнение, че трябва да се разяснят термините в конвенцията, тъй като българското общество все още не знае какво означават. Калайджиева смята, че думата "джендър" трябва да се възприеме, като се обясни, че тя не означава нов пол, а изследване на двата пола според техните социални роли, според възприятията и нагласите на обществото за техния пол.

Надежда Дерменджиева - Изпълнителен директор на Български фонд за жените, не се притеснява за съдържанието на понятието "джендър", тъй като в точка 43 в Обяснителния доклад към конвенцията е описано с кое определение на термина ще се борави. Ставало дума за социални роли, изградени на базата на биологичния пол - т.е. "какви стереотипи се приписват на жените и мъжете от нашето общество".


Георги Богданов - Изпълнителен директор на Национална мрежа за децата, е на мнение, че конвецията защитава тези жени и деца, които са жертви на насилие, които страдат.
Той изрази желанието бъдещите момичета и момчета да се възпитават така, че да уважават равенството за всички хора.





От страната на противниците на приемането на Истанбулската конвенция са:

Проф. Пламен Киров - бивш конституционен съдия и ръководител катедра по конституционно-правни науки в Юридически факултет на СУ. Професорът допуска възможността "да се загубим в превода", тъй като между българския и английския текст на конвенцията, качени на сайта на НС, има значителни разлики. Затова пита на кой текст ще се позоват депутатите ни, ако гласуват конвенцията и тя стане задължителна за България. Проф. Киров апелира към народните представители да гласуват поименно по конвенцията и преди това задължително да прочетат не само нея, но и обяснителния доклад към нея.

Михаела Джоргова - председател на Асоциация "Общество и ценности”, изрази мнение, че за да заеме БПЦ такава крайна позиция, това означава, че вероятно от Светия синод съзират в конвенцията сериозна опасност за разложениена ценностите, на морала на българското семейство и най-вече за децата. Тя изрази респекта си за тази позиция. Що се отнася до значението на "джендър" тя каза, че в българския превод веднъж той е преведен като социален пол, а на всички останали места - като пол. Управляващите се подписват всъщност под текста на английски език. Друг смущаващ момент е, че липва обяснителният доклад на български език, а докладът е неразделна част от конвенцията и тълкува понятията, заложени в нея. Тя цитира Обяснителния доклад, където се конкретизира значението на "джендър", "социален пол" и "пол". Там, в точка 53 са дава определението за полова идентичност /т.е. лицата които ще бъдат по абсолютно всички параграфи защитени от конвенцията/. Текстът гласи: "Някои хора също могат да бъдат дискриминирани въз основа на своята полова идентичност, което означава, че полът, с който се идентифицират, не е в съответствие с пол, определен за тях при раждането. Това включва категории лица като трансджендър и трансексуални лица, лица обличащи дрехи, подходящи за противоположния пол, травестити и други лица, които не съответстват на това, което обществото е определило като принадлежащо към мъжки и женски категории."

Елеонора Попова – социален педагог и доброволец къв редица НПО. Тя подчерта, че в християнските деноминации е заложена защитата на човешките права и човеколюбието. Тя е на мнение, че при такава промяна в обществото би трябвало първо да се види опита на други държави, да се открият научни доказателства за смисъла на тази промяна или други достатъчно основателни причини за нея. Попова изтъкна, че в държави, ратифицирали конвенцията като Турция, например, не са настъпили положителни промени.

Данни от допитванията, направени специално за това издание на "Референдум"

Доколко сте съгласни, че всяка от следните социални групи е обект на насилие?



Кое от следните бихте определили като насилие над жена?






Кое, според вас, най-често се наблюдава / случва насилие над жени в България?






Смятате ли, че мерките за защита на жените от насилие, които се прилагат в България, са достатъчни?

Да бъде ли ратифицирана Истанбулската конвенция от НС?
"Референдум" - 23.01.2018

РЕКЛАМА