РЕКЛАМА

Денят започва | Българи конструират автомобили на бъдещето | Части от предаването - 14

Какви са отношенията в управляващата коалиция? Говори Цвета Караянчева от ГЕРБ

БНТ 1 | 27.09.2017 | Денят започва

Какви са отношенията в управляващата коалиция? Говори Цвета Караянчева от ГЕРБ

Какви са отношенията в управляващата коалиция? Говори Цвета Караянчева от ГЕРБ
Кайт сърф и през есента 00:01:40

БНТ 1 | 27.09.2017 | Денят започва

Кайт сърф и през есента

Кайт сърф и през есента
"Забелязано в София": Като в Тексас 00:00:58

БНТ 1 | 27.09.2017 | Денят започва

"Забелязано в София": Като в Тексас

"Забелязано в София": Като в Тексас
Опасно кръстовище край Пловдив 00:02:28

БНТ 1 | 27.09.2017 | Денят започва

Опасно кръстовище край Пловдив

Опасно кръстовище край Пловдив
Българи конструират автомобили на бъдещето 00:04:18

БНТ 1 | 27.09.2017 | Денят започва

Българи конструират автомобили на бъдещето

Българи конструират автомобили на бъдещето
Изледване на "Алфа Рисърч" за обществено-политическите нагласи през септември 00:02:03

БНТ 1 | 27.09.2017 | Денят започва

Изледване на "Алфа Рисърч" за обществено-политическите нагласи през септември

Изледване на "Алфа Рисърч" за обществено-политическите нагласи през септември
Защо Евелина Добрева написа открито писмо до министъра? 00:03:45

БНТ 1 | 27.09.2017 | Денят започва

Защо Евелина Добрева написа открито писмо до министъра?

Защо Евелина Добрева написа открито писмо до министъра?
Цвета Караянчева: Диалог с местната власт има и той е добър 00:17:46

БНТ 1 | 27.09.2017 | Денят започва

Цвета Караянчева: Диалог с местната власт има и той е добър

Цвета Караянчева: Диалог с местната власт има и той е добър
Проф. Милан Миланов: Чувствам се обиден от начина, по който бях освободен 00:18:35

БНТ 1 | 27.09.2017 | Денят започва

Проф. Милан Миланов: Чувствам се обиден от начина, по който бях освободен

Проф. Милан Миланов: Чувствам се обиден от начина, по който бях освободен
Съкращават чиновниците в държавната администрация 00:20:25

БНТ 1 | 27.09.2017 | Денят започва

Съкращават чиновниците в държавната администрация

Съкращават чиновниците в държавната администрация
В кадър:  "Елеонора - забравената царица" 00:07:14

БНТ 1 | 27.09.2017 | Денят започва

В кадър: "Елеонора - забравената царица"

В кадър: "Елеонора - забравената царица"
Румен Петков: Когато героизираме тероризма, не правим услуга на обществото 00:12:24

БНТ 1 | 27.09.2017 | Денят започва

Румен Петков: Когато героизираме тероризма, не правим услуга на обществото

Румен Петков: Когато героизираме тероризма, не правим услуга на обществото
Паоло Ди Пофи - личният коафьор на Моника Белучи 00:04:21

БНТ 1 | 27.09.2017 | Денят започва

Паоло Ди Пофи - личният коафьор на Моника Белучи

Паоло Ди Пофи - личният коафьор на Моника Белучи
Законът и ние: Приоритетите на КТ "Подкрепа" през политическия сезон 00:05:08

БНТ 1 | 27.09.2017 | Денят започва

Законът и ние: Приоритетите на КТ "Подкрепа" през политическия сезон

Законът и ние: Приоритетите на КТ "Подкрепа" през политическия сезон

Автомобилите на бъдещето могат да бъдат конструирани в България. Тези амбиции имат студентите от Техническия университет в София, които работят по усъвършенстването на новия си болид с водороден двигател. Преди дни те се завърнаха от международно състезание в Турция, където се класираха на второ място с автомобил, създаден в хангарите на университета. Боряна Черганова се срещна със създателите на ековозилото.

Любомир Николов е третокурсник в Техническия университет. Признава, че може да разглоби автомобил до най-малката съставна част. Затова започва да измисля автомобили от ново поколение. Нарекъл е Феникс малката кола, задвижвана от водородна клетка. С нея той и екипът му от университета печелят трето място на Световно състезание в Лондон.

Любомир Николов: "Започнахме още с направата на купето, първоначално купето беше само на компютър, след което го изградихме от стиропор, изля се матрица, която в последствие направихме карбон."

Автомобилът тежи около 100 килограма и това е едно от предимствата, които му дават преднина в състезанията в категория за автомобил от градски тип.

Пламен Паунов - преподавател в ТУ София: "Тук, в задната част, можете да видите задвижването на автомобила, как се случва то. Което се състои от горивна клетка, централно в пространството за задвижване. Горивната клетка използва водород, това е химичен елемент, който превръща енергията на водорода в електричество. С доста висок коефициент на полезно действие. След което от електричеството го използваме за задвижване, посредством електродвигатели задвижваме задните колела на автомобила."

Любомир Николов - студент: "Водородът се превръща в електрическа енергия най-общо казано чрез водородната клетка, където протоните от водорода се смесват с кислорода от въздуха, изтича вода, ние не ги ползваме, ползваме електроните, които създават електрическа енергия"

Автомобилът е с два двигателя, като единият се използва само за потегляне. Основната цел на екипа е постигане на максимална скорост с минимален разход на енергия.

Пламен Паунов - преподавател в ТУ София: "В Лондон на състезанието средната скорост е 25 км, така че се стремим да се движим около нея. За състезанието за скорост автомобилът ни може да развива 50 км/ч. и то само с мощност от един киловат. При проектирането на нашия автомобил сме се стремили той да бъде с минимална челна площ, което да намали до минимум аеродинамичното му съпротивление. От началото на тази учебна година ще започнем и работа по дизайна на новия автомобил. Надявам се той да бъде на пистата през 2019."

Според експертите, шансовете на електромобила да се наложи за изминаване на разстояния в градска среда, като се сведе до минимум замърсяването на околната среда, са големи. За целта обаче ще трябва да се промени инфраструктурата и да бъдат създадени места за зареждане.

Любомир Николов - студент: "Водородът е изключително опасен, той е лесно взривяем, опасен е, трябва да се подобри безопасността при този вид автомобили. Трябва да се подобри това, да могат да се зареждат лесно, както в момента масовите автомобили на бензин."

23-годишният студент има амбицията да конструира автомобила на бъдещето, който да влезе в масова употреба за екологично чиста среда. Основна пречка за масовото производство на тези автомобили е високата цена.

Любомир Николов: "Ние също можем да измислим автомобили като масовия, но задвижван от водород и електрическа батерия, по-добър от сегашните, които са на пазара."

През следващата година екипът от Техническия университет ще участва в следващото състезание, като вече се подготвят за промени в задвижването на автомобила с нова горивна клетка за по-добри резултати.

Българи конструират автомобили на бъдещето
"Денят започва" | "Какви са отношенията в управляващата коалиция? Говори Цвета Караянчева от ГЕРБ" - 27.09.2017

РЕКЛАМА