Французин или арменец


Споделете с приятели


Кой е Анри Верньой или Ашот Малакян - арменският французин, който за американците остава "символ на френска проникновеност", а за френската преса "най-американският от френските режисьори". Самият Верньой е сигурен: "Аз съм арменец до мозъка на костите, но ако има по-голям французин от мен, нека първи хвърли камък по мен".


Верньой е създателят на френския герой с револвер. Повече от 50 години назад го връчва на младите Белмондо и Делон. С неговите филми изгряват три поколения звезди. Това е началото на френския криминален жанр - разпознаваем и любим на мнозина, за следващите остава Фестивалът на криминалното кино в Коняк, впоследствие преместен в Бон, Бургундия.

Филмите на Верньой са популярни в Америка. Американците се възхищават на разработването му във фона. Верньой снима пейзажи в стила на Джон Форд - в центъра на кадър се движи камион, а по цялата му ширина - пясък и скали. Там, където американските гангстери веднага действат, Верньой вкарва зрителите в средата и чувствата на героите, без да се съмнява, че когато познават мотивите за постъпките ми, в следващия час ще ги чакат зад ъгъла. Упрекват го в романтичност на фатални обири по схема. Верньой цитира Чехов, който му служи за епилог на "Сицилианският клан" /1969, отново с Делон и Габен/, предхождащ "Кръстникът": "Когато описвам конекрадци, аз не пиша, че да крадеш коне е лошо. Това е работа на съдиите. Не е моя".

За американския жанр споделя: "Съжалявам, че не ми се случи да работя с Джон Уейн, Кларк Гейбъл и Спенсър Трейси, но пък ми провървя с Жан-Пол Белмондо, който събира в себе си и тримата".

Анри Верньой е пионерът - открива Габен, продължава с Белмондо ("Маймуна през зимата") и остава завинаги свързан с Ален Делон ("Мелодия от подземието").