Жена в пилотската кабина

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Хан Сюян - красива, стилна и удивително крехка на вид, тя притежава всичко необходимо, за да държи в ръцете си съдбата на стотици други на няколко хиляди метра над земята. Когато през 2008 кандидатства за обучение за пилот, тя е изправена пред свирепа конкуренция - още 400 жени се явяват на конкурса, в който се оценяват всичките им качества - от произношението на английски до дължината на краката.

Хан е една от общо 713-те китайки, които през 2017 година получават лиценз за пилоти в гражданската авиация. В същото време мъжете пилоти в Китай са 55 052. Преди две години Хан е единствената жена, избрана за обучение в първата нискотарифна китайска авиокомпания Спринг Еърлайнс. Днес вече е командир на полети. Но за нейните сънароднички, които споделят същата мечта, пътят към нея не е станал по - лесен.

Хан Сюян, пилот в китайски авиопревозвач: За мен най-голямото предизвикателство беше да се издигна от втори пилот до командир. Ако си жена, в авиокомпанията обикновено се грижат за теб, отнасят се добре, насърчават те, но когато дойде моментът да те направят командир, това вече няма значение, трябва да отговориш на всички критерии и никой няма да занижи стандартите, защото си жена.

В Китай авиокомпаниите традиционно набират кадри от армията или от университетите. Обикновено за пилоти се търсят и наемат мъже. Едва 1.3% от пилотите са жени. По този показател, страната е на едно от последните места в света. По време на този полет на Хан в самолета има 180 пътници.

Хан Сюян, пилот: Не мисля, че трябва да има стереотипи. Не ми харесва да се казва жена пилот или мъж пилот. Ние вършим една и съща работа за една и съща заплата, трябва да ни оценяват по нашите умения и квалификация, не по пол.

Но в момента дори и най- многолюдната държава изпитва недостиг на кадри в тази сфера, на фона на постоянно растящия брой хора, пътуващи със самолети. Затова много компании вече се обръщат към жените. През март тази година беше създадено и женско подразделение на Асоциацията на китайските пилоти.

Чън Джънсян, вицепрезидент на Асоциацията на жените пилоти в Китай: Обществото като цяло одобрява и жените да стават пилоти, както мъжете. Надявам се, че това ще повлияе върху компаниите от гражданската и военната авиация за това да започнат да наемат повече жени за пилоти. Най-малкото би трябвало да дадат на жените равен шанс да кандидатстват за тази работа.

Като много работещи жени, Хан съчетава пилотирането с отглеждането на мъничкия си син.

Хан Сюян, пилот: Изглежда сякаш има несъвместимост между това да си майка и да си пилот. но аз обичам и двете си роли в живота. Когато си върша добре работата, давам добър пример на детето си. Така той разбира, че неговата майка работи много, за да може да живее добре. Надявам се някой ден и той да има силата да намери своя собствен път в живота.

Малкият брой жени в пилотската кабина не е характерен само за Китай. Ситуацията е същата в Япония и Южна Корея. За разлика от Индия, страната, която заедно с Китай, има най-бързорастящия авиопазар в света. Тя е държавата с най- голям брой жени-пилоти в света.

Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад