1000 промила несъответствия. Как една наредба може да обърка съдби?

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

В "Още от деня" говорим за една болезнена обществена тема. Вчера филма на Мария Чернева, излъчен по БНТ, отвори дискусия за една скандална наредба, която спасява от наказание пияни шофьори. В студиото си говорим за кръвните проби, промилите, несъответствията и пропуските в нормативната уредба, които водят до оправдателни присъди.

Според Владимир Тодоров от Българската асоциация на пострадали при катастрофи много от делата, при които има ПТП с алкохол, отпадат в съда, тоест не може да бъде доказана употребата на алкохол. Включително в драматични случаи, като катастрофата в Симеоновград, делото отново е било "на косъм", защото е имало спор за това какво лице е взело кръвната проба. В наредбата е записано, че само лекар може да я вземе, а масово това не се спазва и кръв се взима от медицински сестри. Това е основание да отпадне цялата проба. Тодоров нарече наредбата "архаична". Старите и неприложими текстове, които съществуват, за него са едно безхаберие на държавата, която загърбва проблема. Тодоров казва, че това е една наредба, която дава възможност за измъкване и отваря изключително много врати.

Експертът по безопастността на движението Алекси Стратиев каза, че не може да се съгласи с всичко казано по повод наредбата, защото според него тя работи. Той е съгласен, че в наредбата има архаични неща, но все пак тя е обсъждана от три министерства. И трите министерства са предоставили едни от най-добрите си специалисти. Без съмнение трябва да се промени наредбата. Трябва да се избегне кръвната проба. Трябва да се внедри нова апаратура, с която полицията вече разполага, която да бъде една последваща проверка и да замени кръвната проба. Апаратурата не се използва в момента, защото я няма в наредбата и в закона. Най-сериозният аргумент, който Стратиев приведе в защита на наредбата е това, че в България е в пъти по-нисък броя на произшествията с автомобили, отколкото в редица европейски страни. Загиналите по причини, свързани с алкохола у нас са под 5%, а в развите европейски страни варира межу 10-15-20%. Това говори, че осъществения контрол е ефективен, полезен и влияе сериозно на пътната безопастност. Според него не би следвало да се казва, че дава възможност на хората да пият и да създават корупционни практики.

Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад